Nieuws en achtergrond

Laagdrempelig terug melden

Als instelling vinden we het heel belangrijk dat oud cliënten zich vrij voelen om zich terug te melden als dat nodig is. Centraal in onze aanpak staat namelijk ‘afsluiten als het kan, met de mogelijkheid tot opnieuw aanmelden als het nodig is’. Daarom gaan we graag met (oud) cliënten in gesprek: dit najaar volgt een cliëntenbijeenkomst. Hier leest u de uitkomsten van een onderzoek over het laagdrempelig terug melden. Als u interesse heeft om uw mening hierover te delen, dan bent u van harte welkom op de bijeenkomst. U mag ook rechtstreeks uw mening geven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of een gesprek in plannen hierover.

In juli 2020 zijn 25 cliënten per mail en vervolgens telefonisch benaderd. Het zijn cliënten waarvan het dossier was gesloten in de periode 1 juli 2019 - 31 maart 2020. Hen werd een zestal vragen voorgelegd waarmee we in beeld wilden krijgen of oud cliënten zich vrij voelen om zich terug te melden, en tevreden zijn over de aanpak van ‘afsluiten als het kan, met de mogelijkheid tot opnieuw aanmelden als het nodig is’. Van 18 van de 25 benaderde cliënten is respons ontvangen, van de meeste telefonisch, van enkele via de mail.

Vrijwel alle ondervraagde cliënten weten dat ze zich terug kunnen melden voor vervolgbehandeling, mocht dat nodig zijn. Bijna iedereen weet ook hoe. Iets minder dan de helft van de respondenten antwoord ja op de vraag of zij zich vrij voelen om zich aan te melden. Een derde van de respondenten geeft aan niet tevreden te zijn over de aanpak van ‘afsluiten als het kan, met de mogelijkheid tot opnieuw aanmelden als het nodig is’.

Uit de onderbouwing die de respondenten geven voor hun antwoorden concluderen we dat onze aanpak beter uitgelegd moet worden in het inloopspreekuur, de folder en verdere communicatie naar potentiële cliënten. De open relatie met cliënten, ook na afsluiting van behandeling, kan beter benadrukt worden. De rol van de ondersteunde contactpersonen (Annemarie van Harn en Catalijn Adelmund) dient hiervoor versterkt te worden.

We willen met (oud) cliënten verder praten om de verbeterpunten scherper in beeld te brengen. Daarvoor wordt dit najaar een cliëntenbijeenkomst ingepland. De precieze datum wordt op deze site bekend gemaakt.

Anky Biemans
Kwaliteitsmedewerker GGZ Centrum Wageningen

Inloopuur

Wij verzorgen elke werkdag tussen 9:00 en 10:00 uur een inloopuur. U kunt altijd binnenlopen of bellen. Wij denken graag met u mee.

Heeft u een verwijsbrief? Neemt u die dan gelijk mee naar het inloopuur.

GGZ Centrum Wageningen

Generaal Foulkesweg 28 
6703 BS Wageningen

Tel 0317-413 901
(tussen 9:00 en 13:00 uur)

Whatsapp 06-309 917 72
(tussen 13:00 en 17:00 uur)

Kwaliteitsstatuut

8,2 (CQ-index 2019)

Bejegening: 4,76

Samen beslissen: 3,58

Uitvoering behandeling: 4,16