Centrum voor geestelijke gezondheidszorg

Achtergrond GGZ Centrum Wageningen

Eind 2010 verliet ik mijn werk in een grote GGZ-instelling. De grote landelijke omslag van de GGZ was toen al begonnen. Het moest allemaal zakelijker en efficiënter en de bestuursleden van de grote GGZ-instellingen hadden geen idee hoe ze dat aan moesten pakken.

Er was veel onrust en onveiligheid op het werk en geen ruimte voor inhoudelijke visievorming of inbreng. Veranderingen werden vanuit de Raad van Bestuur afgedwongen. Behandelaren liepen vast doordat er steeds meer productie moest worden geleverd, zonder dat daar iets van inspiratie of waardering tegenover stond. Ik kreeg de kans om tijdens een reorganisatie 'in overeenstemming met mijn werkgever' ontslag te krijgen. Ik had de jaren voor mijn vertrek in mijn vrije tijd een opleiding tot mediator gedaan en wilde voor mezelf beginnen. Als mediator leerde ik hoe je echt kunt luisteren en hoe je je kunt leren inleven in de ander. Deze verbindende gesprekstechnieken waren voor mij het antwoord op wat er miste in de geestelijke gezondheidszorg.

Kernwaarden

Ik wilde mijn eigen centrum beginnen waarin openheid en vriendelijkheid kernwaarden zijn. Mijn oud-collega Jan van Montfoort was gelijk enthousiast. Hij was al jaren bezig met het ontwikkelen van een behandelvorm gebaseerd op het verbinden van de de structuur van het medische denken en de openheid van de wetenschap van de filosofie. In april 2012 was het zover. We kregen de titel erkende GGZ-instelling. Jan en ik zijn zelf de Raad van Bestuur. Jan als inhoudelijk verantwoordelijke, ik algemeen. Alles moesten we zelf ontdekken, zonder geld en zonder steun. Het team breidde zich al snel uit tot ongeveer acht personen. Het was voor ons allemaal een groot risico omdat iedereen als ZZP'er aan het centrum verbonden was.

Ondertussen voelen we ons ook meer en meer bestuurder. Jan schrijft prachtige stukken over onze behandelfilosofie en hoe we sturen op kwaliteit van zorg. Hij doet wetenschappelijk onderzoek naar de mate en het effect van afstemming binnen de behandelrelatie. Ik krijg steeds meer zicht op hoe ik de boel praktisch en financieel overeind moet houden. Het centrum heeft meer vorm en stabiliteit gekregen de laatste jaren.

Gelijkwaardigheid

Ons houvast is onze behandelvorm. Bij ons staat altijd de persoonlijke ontwikkeling voorop. We versterken de ander door eigen regie. We werken alleen in overeenstemming. Wat niet verward moet worden met 'u vraagt en wij draaien'. Ik zeg altijd: "u moet niets doen waar u niet achter staat en wij doen niets waar wij niet achter staan". Dát is gelijkwaardigheid wat mij betreft.

Ondertussen leveren we zorg van aantoonbaar hoge kwaliteit. De Inspectie voor de Gezondheidszorg bezocht ons in het voorjaar van 2016 en was onder de indruk van onze gestructureerde, betrokken manier van werken. Ook zorgverzekeraars en verwijzers tonen steeds meer vertrouwen in ons als centrum. In vijf jaar hebben we met elkaar een stevig, open en vernieuwend centrum neergezet. Ik ben hartstikke trots op ons!

Annemarie van Harn